Versace-puku (selästäpäin), El Mirage 1990.

Versace Dress, Back View, El Mirage 1990.
Versace-puku (selästäpäin), El Mirage 1990.

Katsojaan selin seisova nainen on juhlaleningissä, jonka halkio paljastaa reiden aina lantioon saakka. Nainen seisoo kuivalla hiekkamaalla, joka jatkuu kauas horisonttiin. Kuvan yläosaa peittää geometrinen musta alue, joka jättää naisen ylävartalon ja pään ympärille pyöreän aukon.

Yksi Herb Rittsin suosituimmista ja tunnetuimmista muotikuvista, Versace Dress, Back View, El Mirage, Versace-puku (selkäkuva), El Mirage vuodelta 1990 yhdistää kauniin ihmisvartalon, arkkitehtonisen muodon, aavikon avaruuden ja voimakkaan valon.

Kuvaustilanne oli huolellisesti suunniteltu ja valmisteltu, kuten aina. El Miragen autiomaan paahtavan auringon alle Ritts rakennutti telineen, johon kiinnitettiin musta pressu liehumaan tuulikoneen vahvistamassa tuulessa. Rittsin suosikkimalleihin kuuluva Christy Turlington seisoo selin katsojaan antiikin patsaille tyypillisessä kontraposto-asennossa. Selästä avoin Versacen leninki paljastaa naisen hohtavaa ihoa ja tarjoaa kauniin kontrastin kankaan mattapinnalle. Keskipäivän aurinko luo vain pienen varjon mallin jalan juureen, kuivuneen järven halkeilleeseen maahan.

Valokuvassa näkyy Rittsin esikuvien vaikutus, kuten Frantisek Drtikolin geometria, legendaarisen Man Rayn valokuvien kokeellisuus ja Edward Westonin modernit muodot. Ritts oli sekä perfektionisti että kärsivällinen kokeilija. Perfektionisti hän oli etsiessään valokuviinsa täydellistä valoa ja äärimmäisen kärsivällinen työskennellessään mallien kanssa. Jokainen kuvaus oli huolella suunniteltu, jotta Rittsin visio saatiin toteutettua. Metsästäessään parasta mahdollista otosta Ritts ajoi mallit äärimmilleen, mutta nähtyään päivän otokset kuvattavat harvoin valittivat, sillä Rittsillä oli ainutlaatuinen kyky saada heidät näyttämään mielenkiintoisilta ja kauniilta.