Tony valkoisissa, Hollywood 1988.

Tony in White, Hollywood 1988.
Tony valkoisissa, Hollywood 1988.

Puolivartalokuvassa ruskettunut, tummahiuksinen ja lihaksikas mies poseeraa katsojalle paita rennosti aukinaisena. Valkoinen, märkä ja läpikuultava kangas liimautuu ihoon ja avoin kaula-aukko paljastaa treenatut rintalihakset. Tässä Ritts hyödynsi antiikin veistotaiteesta tuttua tapaa kuvata alastomuutta siten, että asut näyttivät märiltä kehon yllä. Puolivarjo tuo mieheen dramaattisuutta ja salaperäisyyttä.

Kuvan henkilö Tony Ward oli ensimmäisiä Herb Rittsin kuvaamia miesmalleja. Wardin avulla Herb Ritts toi muotikuvaukseen aivan uuden kuvamaailman. Ritts osoitti valokuvillaan, että miehen vartalo on mainoksissa yhtä tehokas kuin naisenkin, jos vain tietää, kuinka tehdä siitä kohderyhmälle houkuttelevan. Ritts oivalsi, etteivät naiset niinkään viehäty kaiken paljastavasta alastomuudesta, vaan vihjailevasti esitetystä sellaisesta. Rittsillä oli taito rakentaa valokuviin juuri oikea määrä sensuaalisuutta: ei liian paljon, että kuvasta tulisi imelä, eikä liian vähän, että eroottisuutta ei saavutettaisi. Joskus hän liioitteli ja toi huumoria kuvaan. Rittsin mies- ja naismallit kokivat työskentelyn hänen kanssaan miellyttäväksi. Monet totesivat, että he näyttävät Rittsin valokuvissa paremmilta kuin todellisessa elämässä. Näin Ritts rakensi valokuvillaan ideaalia siitä, mikä olisi epätodellisen täydellinen ihmisvartalo.

Herb Rittsin luomaa vapautunutta ja luottamuksellista ilmapiiriä kuvauksissa on moni kehunut. Eräs hänen miesmalleistaan on todennut: ”On aivan eri asia liikkua kuvauksissa rennon luonnollisesti alastomana kuin pelätä, että joku yrittää yllättää sinut housut kintuissa.